lauantaina, tammikuuta 20, 2007

HMV

Eli hajuton, mauton ja väritön.

Yllä olevaa palautetta sain vaalikampanjani tähänastisesta kulusta eräältä parikymppiseltä sukulaiseltani. Suoran ja rehellisen palautteen saaminen on aina mielenkiintoista, joten päätin suhtautua saamaani kritiikkiin vakavasti. Oppimassahan tässä myös ollaan.

Puolustuksekseni aioin heti alkuun todeta, että kampanjani on vasta lähtenyt käyntiin eikä kaikkia ”aseita” ole vielä paljastettu. Palautteessaan sukulaiseni esitti kuitenkin muutamia hyviä pointteja aiheellisine perusteluineen. Hän oli jo pidemmän aikaa suorittanut netin keskustelupalstoilla nk. tutkivaa journalismia siitä, mistä nuoret haluaisivat eduskuntavaaliehdokkaiden puhuvan. Otannan tulos oli: vähemmän perusvaalikamaa eli ympäripyöreää löpinää maailmaa syleilevästi, enemmän selkeitä kannanottoja nuoria oikeasti koskettavista asioista. Ilolla panin merkille, että aiheet, joista hän minua patisti kirjoittamaan, olivat sellaisia, joihin varmasti tulen kampanjan edetessä ottamaan kantaa.

Palautteesta innostuneena päätin listata asioita, joista tulen lähiaikoina täällä blogissa kirjoittamaan otsikolla Suu puhtaaksi. Tarkoituksenani on mahdollisimman selkeästi ja ytimekkäästi kommentoida ainakin seuraavia aiheita (lisää aiheita saa ehdottaa):
- opiskelijat ja opintotuki
- ilmastonmuutos ja ydinvoima
- kuluttaminen
- osa-aika- ja pätkätyöt
- eläkkeet
- terveydenhuolto

Kirjoitusteni jälkeen kaikille sivuillani käyneille pitäisi olla selvää se, mitä mieltä olen eri asioista ja minkä asioiden eteen olen valmis töitä tekemään. Eri asia on sitten se, kuinka äänestäjät sivuilleni löytävät. Varaa itsensä mainostamiseen eri medioissa ei opiskelijalla juuri ole. Kohtuullisen kateellisena olen seurannut sitä, kuinka julkkisehdokkaat ja muut jo valmiiksi silmäätekevät saavat ilmaista mainosta lehtien palstoilla. Keskustan Pohjanmaan toivo ”hiihtäjälegenda” Juha Mieto kommentoi televisiossa ehdokkaaksi asettumistaan seuraavasti: ”Olen ollut jo pitkään kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista”. Joo, niin olen mäkin ollut varmaan 10-vuotiaasta lähtien.

Medioiden tehtävänä on toki nostaa esille ajankohtaisia aiheita, jos joku tekee jotakin oikeesti kirjoittamisen arvoista siitä vaan (vrt. Riitta Väisäsen uimapukukuvat). Ilmaisen mainoksen antaminen osalle ehdokkaista (esim. tämän viikonlopun Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset) ei sitä ole. Vaikka yhtään ääntä ei ole vielä annettu, eivät kaikki ehdokkaat missään tapauksessa ole samalla viivalla.

Olen kuitenkin ylpeä siitä, että teen tätä kampanjaa juuri sellaisena kuin olen. Mulle se on jopa lopputulosta tärkeämpää. Tiedän, että se kuulostaa naiivilta, mutta jokainen joka mut hyvin tuntee, tietää että olen oikeasti sitä mieltä. Oikeastaan olen harmissani siitä, jos mun kampanjasta tai musta tulee mielikuva, että yritän miellyttää kaikkia. Siihen mulla ei ole mitään tarvetta. Eduskunnassa on jo ihan tarpeeksi omaa egoaan pönkittäviä kansanedustajia, joiden merkittävimpiä saavutuksia, ehkä hivenen kärjistetysti sanoen, on oman vaatekaapin sisällön paljastaminen MeNaisissa tai kodin sisustuksen esittely Gloriassa. Jos itse joskus niin teen, toivon että joku älähtää ja kovaa.

Jatkossa siis luvassa rohkeampaa otetta.

Niin ja sitä palautetta (asiallista mielellään kumminkin) otan sitten mielelläni vastaan tulevaisuudessakin.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hei hei!
Hieno blogihan tää on, kritiikistä huolimatta. :)
Kävin just tekemässä maikkarin vaalikoneen... Tulit kolmanneksi!

t.Noora G